ASASI PENGURUSAN UUM @ FOUNDATION IN MANAGEMENT- Interview Day

Assalamualaikum and Hai gais!

UUM (ASASI PENGURUSAN)

Malas nak cerita panjang sebab aku macam busy lately so just to sum up the flow of the day 
So pagi tu ak gerak dengan makngah dari Seri Kembangan like after subuh macam tu. Pukul 6 45 pagi dah gerak sebab iv dia kat UUM KL rakan rakan. Haaaaaaaa takut jammed je. So amik masa dalam half an hour je nak sampai. Masa sampai tu dalam 7 50 pagi and guess what? PEJABAT TAK BUKAK LAGI HA. Hahah dalam surat mmg iv pukul 8 30 pagi. Aku saje datang awal nampak la effort nak sangat UUM ni. 

So 8 30 pagi tu baru dia bukak and semua students pergi la tingkat 5. Masa beratur nak amik no giliran tu aku nampak la nama budak2 SGS yang lain and aku la orang pertama yang sampai hahaha. Sistem dia siapa sampai dulu dia dapat giliran dulu hahaha no giliran aku 21. Kira round yang kedua. Dah lama sikit aku dengar bunyi kecoh kecoh kan hahahah budak sgs bawak sekampung ada la dalam 12 org yg dtg iv ni . Kecoh habis

So dekat iv ni ada 2 bilik sahaja. Iv ni masuk by group tapi akan di interview one by one. So setiap bilik masuk 8/9 orang for one session. Memang masuk ramai2 TAPI JANGAN JAWAB SOALAN KALAU BUKAN TUJU DEKAT KAU.

Seriously senang je iv dia. Tak nervous pon just enjoy your moment hahaha. Panel ada dua orang je which is masa tu panel aku Pengarah Asasi(Prof Razak) & Timbalan Pengarah Asasi(Prof Zahir). Maybe akan ada interviewer yang akan psiko dengan macam macam jenis soalan. But, no worries. BE CONFIDENT. Tu je,  Iv ni dlm BM boleh. BI pon boleh. Tapi aku suggest BI la sebab nampak kau lagi CUN HANDSOME hahaha. Kalau taktau ayat nye cakap je BM sikit alahai interviewer just nak tengok your confident level je. 

So these are some questions from the interviewers : 

1) Please tell us about you and your family background.
2) Why you choose UUM?
3) What is your highest achievement in co-curricular activities?
4) You got an excellent result. Do you receive another offer?
5) Apa awak boleh bg dekat UUM? (Cth : kalau awak hebat berdebat awak cakap la saya boleh wakil utk debat.)
6) Do you have any question ( Hat ni penting sebab apa? Kau prepare je apa-apa soalan. Aku tanya prof betul ke kalau ambil accounting dekat uum saya boleh sambung ACCA? So, barulah nampak lkau ni bersungguh2 nak masuk kan)

Ni review daripada kawan2 aku yg lain. Some of them dapat soalan macam ni :

1) 1MDB
2) SAINS POLITIK
3) COURSE ELIT DEKAT UUM
4) RUU355

Okay thats all. After the interview session ends, i just met up with my schoolmates snap gambar from every angle hehehe and balik. Alhamdulillah lega. Selesai satu iv. 

Aku memang harap sangat2 untuk dapat UUM ni sampai tolak sponsor Yayasan Peneraju tu hmmm. Bismillah moga dipermudahkan aminnn

Comments

  1. hai saya nak tanya pasal asasi ni boleh tak bagi email?

    ReplyDelete
  2. hai n assalamualaikum akak , soalan abt sc politics tuh pasal apa ye ? btw doakan lah saya untk interview session 2021/2022

    ReplyDelete
  3. hii nak tanya, if we ambik foundation in management in uum ni degree nanti kene ambik uum jugak or boleh je tukar uni lain ye?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Asasi Pengurusan UUM

Yayasan Peneraju: Assessment Day

Yayasan Peneraju: Assessment Day